Tips dan Cara Ringkas Menurunkan Berat Badan Dengan Sihat


Cara Menurunkan Berat Badan

Apakah cara dan tips yang sihat untuk menurunkan berat badan?

Pakar bersetuju bahawa dengan cara diet yang betul, senaman yang konsisten dan mindset yang postif boleh membantu anda mencapai berat badan ideal yang anda idam-idamkan selama ini.

Siapa pakar tu?

Hmm..

Tak perlu pakar pun kita tahu memang itu la langkah yang perlu dilakukan untuk sihat dari segi fizikal dan juga mental.

Dengan kehidupan kita diselubungi oleh makanan ringan, makanan segera dan manisan melampaui batas, kita seakan-akan  lupa untuk mengekalkan tubuh badan yang sihat.

Kandungan kalori dan lemak dengan nutrien yang kurang telah menjadi kebiasaan kepada ramai orang. Kebanyakkan rumah selalunya mesti ada mee segera, minuman 3 in 1 dan makanan dalam tin.

Dan adakalanya makanan sebegini diambil dalam kadar hampir setiap hari.

Saya faham bukan semua orang dapat makan makanan yang mahal-mahal. Saya pun pernah mengalami situasi yang sama. Lebih teruk ketika waktu saya masih belajar di IPTA dulu.

Kerana ingin berjimat, dalam sebulan tu saya patahkan maggi kari kepada dua bahagian untuk dimakan sebelah pagi dan petang.

Apabila saya pulang ke rumah, perkara yang paling saya terkejut ialah saya ditanya kenapa saya semakin gemuk?

Setiap orang tak sama...

Ketika kantin hostel kami ditutup, memang susah nak cari makan. Koperasi pun kadang-kadang buka dan tutup. Cuma harapan yang tinggal ialah mee segera.

Akibat lapar yang teramat, kawan saya Amran (bukan nama sebenar) pernah makan mee segera berjenama Mee Sedap 5 bungkus sekali. Fuhh.

Memang jenis yang kuat makan tapi tak pandai gemuk-gemuk.

Setiap orang perlu nutrien dan  kalori  berbeza berdasarkan jenis badan, genetik atau pun faktor-faktor lain.

Apa yang saya kongsikan dekat sini adalah cara diet sihat yang ringkas, asas dan perlukan kesabaran. Kalau anda jenis yang tak sabar dan perlukan tips diet cepat, boleh cuba yang ini : Teknik Pantas Jadi Kurus

Adakah dengan diet saja kita boleh menurunkan berat badan?

Gabungan diet seimbang dan senaman merupakan kunci untuk menurunkan berat badan. Sekiranya disuruh untuk pilih antara diet dan senaman, diet sebenarnya lebih mudah.

Dan kadang-kadang senaman yang ektrim dan berjam-jam boleh menjadikan nafsu makan membuak-buak dan lapar.

Sumber :  Science Daily 

Anda boleh berjogging, berbasikal, lompat tali dan berenang sepanjang hari untuk bakar 564 kalori atau memilih  untuk tidak makan  1 burger Big Mac yang mempunyai kandungan kalori yang sama.

Sekiranya anda sentiasa sedih sebab susah nak muatkan seluar setiap pagi dan rasa lesuh, tak bermaya dan cepat penat, anda perlu mulakan rutin pemakanan yang sihat.



Jadi, apakah cara dan tips sihat untuk menurunkan berat badan?

Cara Menurunkan Berat Badan

Kena tahu jenis makanan yang membahayakan kesihatan


Tahukah anda jika makanan yang anda makan tidak betul, anda boleh bersenam seberapa lama seperti orang gila pun anda tidak akan berjaya untuk turunkan berat badan?

Ini disebabkan ianya mengambil masa yang lama untuk membakar lebihan kalori dari makanan yang mempunyai kadar lemak tinggi seperti makanan dan minuman yang manis.

Sebagai contoh, anda perlu berjogging selama purata 1 jam dengan kelajuan yang konsisten untuk membakar kalori yang terhasil dari 1 Dunkin Donut.

Atau pun dengan 2 jam berbasikal.

Elakkan makanan-makanan ini sekirannya anda ingin mengurangkan berat badan.

x Makanan dalam tin
x Makanan segera
x Makanan bergoreng


x Minuman bergas
x Minuman 3 in 1

x Minuman manis

Mungkin ramai yang tak tahu mengambilan makanan dan minuman segera sangat membahayakan kan?

Boleh baca sini : Minuman 3 in 1 - Pembunuh secara senyap


Jangan simpan makanan mengemukkan dalam rumah


Jika makanan tu senang kita nampak dan capai, lebih mudah ianya kita makan. Cuba kurangkan atau ganti makanan ringan di rumah dengan makanan yang lebih berkhasiat agar anda dapat memaksa diri untuk makan makanan yang sihat.

Ia mungkin mudah dari apa yang anda fikirkan.

Contoh :

a. Gantikan beras putih dengan beras perang.
b. Gantikan isi kotak aiskrim dan isikan dengan ikan.
c. Kawal jumlah bahagian makanan anda.


Makan dengan kerap dengan kuantiti yang berpatutan


Mereka yang makan banyak kali dengan kuantiti yang sedikit lebih cendurung untuk mempunyai berat badan ideal.

Makan dengan bahagian kecil sebanyak 4-5 kali sehari memang biasa bagi mereka yang mengamalkan diet sihat. Setiap hidangan kecil itu seringkali membantu untuk menahan rasa lapar dan seimbangkan suapan kalori setiap hari.

Dalam setiap hidangan mungkin anda boleh letakkan 300-400 kalori setiap kali makan dan fokus kepada makanan yang mengandungi banyak serat dan protein seperti sayur-sayuran, kacang, ikan dan ayam rebus.

Fakta Menarik : 


Cara Menurunkan Berat Badan
Selebiriti Hollywood, Dwayne Johnson (The Rock) mengamalkan diet 7 hidangan setiap hari. Diet yang penuh dengan protein dan serat.
Sumber : Muscle and Fitness


Jangan biarkan diri anda terlalu lapar


Cara Menurunkan Berat Badan


Kenapa? Sebab saya ambil berat tentang anda.

Makanan akan rasa tersangat-sangat sedap apabila makan ketika merasa lapar dan boleh mengakibatkan kita terlebih makan ( overeating ).

Pastikan anda makan pada waktu yang betul bagi mengelakkan kandungan gula dalam makanan anda tidak terlalu rendah.

Bila waktu yang perlu makan?

Makan sedikit ketika lapar dan berhenti lah sebelum betul-betul kenyang.

Makan dengan kuantiti kalori yang sikit menjelang malam hari kerana waktu malam anda cuma memerlukan tenaga yang sikit. (kecuali anda baru saja kahwin).

Jika kalori tidak sempat dibakar dengan tenaga, ianya bakal-bakal menjadi lemak.


Minum Air Secukupnya


Minumlah air sepanjang hari kerana ianya dapat membantu anda merasa kenyang. Kadang-kadang bahagian minda kita susah membuat keputusan sama ada kita haus, bosan atau lapar.

Sekiranya anda berasa lapar, cubalah minum dua gelas air sebab mungkin minda anda cuma bermain helah dengan anda.

Sebelum makan juga, biasakan minum dua gelas air tapi pastikan anda membaca doa makan selepas tu. Minum air sebelum makan dapat membuatkan cepat kenyang dan mengurangkan nafsu makan anda.

Antara kelebihan minum air secukupnya ialah dapat buang toksin dalam badan dan secara tidak langsung mengurangkan penyakit diabetis.

Berapa banyak air yang perlu diminum setiap hari? Ada yang kata 8 gelas adalah yang terbaik tapi semua orang berbeza-beza.

Kena ambil faktor berat badan, saiz badan, metabolisma dan faktor luaran yang lain juga.

Boleh baca : How to Calculate How Much Water You Should Drink A Day

Mengikut kajian, minum air sebanyak 500 ml, boleh menaikkan metabolisma sebanyak 24% hingga 30%

Minumlah pada kadar yang sepatutnya. Jangan pula terlebih minum air, mungkin anda boleh lemas.


Dapatkan tidur yang cukup


Cara Menurunkan Berat Badan

Percaya atau tidak yang kurang tidur boleh menyebabkan berat badan naik?

Orang yang kurang tidur atau tidak mendapat tidur yang berkualiti lebih terdedah kepada risiko obesiti.

Dalam satu kajian yang telah dibuat, kanak-kanak dan orang dewasa yang tidak mempunyai tidur cukup adalah 89% dan 55% menjadi obes.

Antara kesan lain ialah perubahan hormon, motivasi rendah untuk bersenam, meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok.

Sumber : NCBI

Sekiranya anda turunkan badan dengan sihat, tidur yang cukup merupakan faktor penting yang perlu diambil kira.

Sering kali kecewa tak kurus-kurus? Baca Pelan Mudah dan Teknik Bakar Lemak

Secara ringkasnya, cara diet sihat untuk menurunkan berat badan  :
  1. Kenali makanan yang perlu dielakkan
  2. Kurangkan/tukar makanan yang mengemukkan
  3. Makan dalam kuantiti yang kecil sebanyak 4- 5 kali sehari
  4. Makan bila lapar, berhenti sebelum terlalu kenyang
  5. Minum air dalam jumlah yang sesuai dengan tubuh badan
  6. Tidur yang cukup
Nampak mudah dan cliche tapi saya cabar anda untuk amalkan tips ini untuk seminggu saja dulu. 
Dapat tak anda bertahan dalam seminggu?
Jadi adakah anda bersedia untuk mencuba tips diet ini? Mari sama-sama kita cuba dan menikmati tubuh badan yang langsing dan sihat. Pastikan anda sentiasa bersemangat untuk mencapai impian anda ! 

Semoga berjaya !

Cara Menurunkan Berat Badan

Antara Sebab Kenapa Adam dan Hawa Saling Melengkapi..

lelaki dan perempuan

Saya sayang perempuan.

Kadang-kadang saya hairan kenapa ada sesetengah lelaki berbangga dengan memperkecilkan dan merendah-rendahkan perempuan. 

Saya ada seorang kawan lelaki dan setiap kali bila  dia ternampak sekumpulan perempuan mesti dia akan buat lawak lucah ektrim sebagai hiburan. 

Nak bagitahu anda apa lawak yang dia buat pun saya tak sanggup.


Bukankah perempuan itu salah satu ciptaan Tuhan yang indah?

Banyak kelebihan yang ada pada perempuan.

Pernah anda membayangkan bagaimana rasanya memiliki perut yang berisikan makhluk hidup lain yang kedatangannya anda tunggu-tunggu ?

Cuba anda bayangkan, ke manapun anda pergi, makan, mandi, ke luar rumah pun anda harus membawa perut yang berisikan calon buah hati yang tentunya harus dijaga dengan sebaik mungkin.

Cuba pikirkan sejenak.

Kerana itu, perempuan perlu diberi perhatian. 

Perlu sentiasa sihat tidak kira dari dalam dan luar.

Dan salah satu cara menjaga kesihatan, tidak kiralah lelaki atau perempuan adalah dengan mengamalkan gaya hidup sihat.

Dengan mengamalkan gaya hidup sihat kita mampu menjamin kestabilan kesihatan mental serta dapat mengurangkan tekanan.

Saya sarankan anda follow fb Dayang Sufriah Hanim, dia ada misi yang penting untuk membantu wanita untuk kekal sihat dan bahagia selalu. Bantu gadis comel ni.

Kenapa saya suruh perempuan jaga kesihatan? Perempuan tak pandai jaga kesihatan ke?

Bukan macam tu.

Lelaki dan perempuan masing-masing ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Kelebihan dan kekurangan ini adalah untuk kita melengkapi antara satu sama lain.

Memang betul lelaki dan perempuan ada banyak banyak berbezaannya.

Dan perbezaan itu diciptakan oleh Tuhan untuk melahirkan suasana hidup saling tolong-menolong.

Kenapa perlu membenci kalau kita boleh menyayangi?

Oleh sebab tu, penting bagi kita untuk hormat-menghormati antara satu sama lain agar hidup kita dipenuhi dengan kedamaian.

Antara kita pasti ada yang mempunyai ibu, adik-beradik dan kawan perempuan, hargailah dan sayangi la mereka. Jangan sakiti mereka.

 Jika anda yang sedang membaca ni adalah perempuan, berbanggalah..

...kerana anda memang istimewa.

Selamat Hari Wanita

Ikhlas dari, 

*Mungkin hari wanita sudah berlalu. Tapi bagi saya, hari-hari, hari wanita. Cia cia cia

Senaman Terbaik Dan Sesuai Dilakukan Di Rumah

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus

Rasanya ramai yang memilih untuk bersenam di rumah kerana kita bebas nak pakai baju yang kita suka, tak perlu guna peralatan mahal dan canggih, pasang lagu dengan kuat dan  boleh menari macam orang gila.

Bersenam di gym memang bagus kerana dipenuhi kemudahan yang terkini dan juga dilengkapi abam-abam sado.

Cuma kadang-kadang rimas pula bila gym dah sesak dan penuh dengan peluh silih berganti yang keluar dari pelbagai bahagian tubuh.

Antara pengalaman indah saya mendaftar gym semasa saya masih pelajar ialah mempunyai rakan yang bercita-cita untuk menjadi lelaki maskulin.

Apabila ternampak banting (banner) di kedai mamak dengan promosi keahlian RM 40.00 untuk pelajar membuatkan naluri lelaki membuak-buak untuk mendaftar.

Biasanya gym lain tawarkan RM 50.00.

Dengan itu, kami memilih untuk mendaftar dan pemilik gym kata pendaftaran gym untuk kali pertama ialah RM80.00 dan untuk bulan seterusnya barulah  RM40.00.

Tercabar dengan bicep di kaki abang sado tersebut, kami pun membayar dengan rela.

Hasilnya? Hanya bertahan sampai 2 minggu kerana sibuk dengan assignment dan ujian mingguan.

Rugi RM80.00.

Pernah tak anda mengalami situasi seperti ini?

Sekiranya pernah, mungkin ada perlu cuba bersenam  di dalam rumah.

Apakah senaman yang terbaik dan sesuai dilakukan di dalam rumah?
  1. Lompatan Jack ( Jumping Jack)
  2. Tolak-Naik ( Push-Up)
  3. Mencangkung ( Squat )
  4. Duduk-Naik ( Sit-Up )
  5. Menari  ( Dancing )
Sekarang anda sudah tahu senaman yang sesuai, tapi adakah anda akan lakukannya?

Saya yakin bila anda sudah membaca senarai ini, anda akan lupakan dan terus membuat perkara lain.

Jadi apakah cara yang boleh membuat anda bersemangat untuk membuat senaman ini?
Matlamat dan teknik
Kena ulang supaya ingat
Matlamat dan teknik
Hidup tanpa matlamat ibarat menembak tanpa sasaran. Matlamat juga kena bermakna dan relevan.

Dengan teknik yang betul, anda boleh memotivasikan anda untuk mencapai matlamat anda dengan lebih berkesan.

Contoh nak kurus dalam seminggu, hari ni buat  nak 100 sit-up.

Lepas buat sit-up 100 kali terus tengok cermin, pasang lighting baik-baik nak tengok timbul six-pack ke tak. Bila tak timbul, kecewa dan order burger bakar dan makan aiskrim untuk hilangkan kesedihan.

Orang kata biar lambat, asal selamat. Hidup kita ni bukan 100 meter, tapi sebuah  marathon. Kalau pecut awal-awal memang pancit awal.

Mudah dengan perlahan. Mungkin 5 minit minggu pertama, 10 minit minggu kedua, 30 minit minggu ketiga.

Jangan pernah pandang rendah dengan kosistensi. Bayangkan anda buat senaman hanya 10 minit setiap hari.

Seminggu : 70 minit
Sebulan : 280 minit
2 bulan : 560 minit
6 bulan : 1680 minit
Setahun : ???

Banyak tak?

Ini bukan juga boleh diguna pakai untuk bersenam saja, Mungkin boleh diapplikasi kan dengan aktiviti lain seperti membaca al-Quran.

Dengan ini saya share teknik-teknik senaman yang saya sendiri pernah gunakan.

1. Workout Challenge


Anda suka cabaran ? atau adakah anda suka dipanggil lemah?

Menurut Bill Cole, pengasas dan presiden Mental Game Coaching Association. proses kecergasan, kesihatan dan diet merupakan satu proses yang compleks.

Sekiranya ia mudah, semua orang dapat lakukannya.

Memandangkan ramai daripada kita tidak dapat lakukannya sendiri, banyak program-progam di luar sana yang menawarkan pelbagai cara, teknik dan tips untuk memudahkan mereka bersenam.

Dengan workout challenge, Oliver Ryan, pengasas komuniti Workout Challenge Online, mengatakan bahawa aspek cabaran sosial adalah kunci kepada motivasi peserta.

Terdapat sejumlah besar bukti bahawa akauntabiliti sosial ini sangat motivasi, kata beliau lagi.

Bersedia untuk melakukan cabaran?

Berikut merupakan cabaran yang mungkin anda berminat untuk cuba :

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurussenaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus

Sumber : Darebee

Sekiranya tiada cabaran yang anda suka tersenarai di atas, boleh tengok challenge lain di : Fitness Challenge

2. Superheroes Workout


Challenge Workout terlalu mudah untuk anda? Mungkin anda boleh cuba Superheroes Workout.

Superheroes Workout merupakan senaman yang berdasarkan superheroes yang anda minati.

Melakukan sesuatu berkaitan dengan minat anda akan membuat anda lebih bersemangat, berkualiti dan bertenaga.

Workout ini biasanya dengan mengabungkan senaman melalui set-set dan fokus kepada otot-otot mengikut kelebihan superhero yang anda suka.

Antara senaman yang anda boleh buat di rumah :

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus

Boleh usha workout Superheroes selebihnya di : Dorkly

3. Senaman Tabata

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus
Tabata adalah senaman berintensiti tinggi yang mempunyai  manfaat dari segi kecergasan dan menurunkan berat badan.

Ia juga senaman yang singkat.

Menurut pengasas Tabata, Dr Izumi Tabata, penyelidik dari Jepun. senaman Tabata berupaya meningkatkan metabolisme dan kadar jantung dengan pantas kerana ianya dilakukan dengan intensiti yang tinggi.

Ini akan menyebabkan jantung mengepam cepat dan metabolisme meningkat, Kepada mereka yang ingin kuruskan badan dengan cepat, boleh lakukan senaman Tabata kerana metabolisma anda bukan saja tinggi semasa bersenam tapi selepas itu pun tinggi.

Contoh senaman  Tabata:
  1. Lompatan Jack ( Jumping Jack)
  2. Tolak-Naik ( Push-Up)
  3. Mencangkung ( Squat )
  4. Duduk-Naik ( Sit-Up )
(Anda boleh gantikan senarai senaman ini dengan jenis senaman yang anda mahu. Terpulang dengan cita rasa anda.)

Cara senaman : 

Buat senaman No. 1, selama 20 saat, kemudian rehat 10 saat.
Buat senaman No. 2, selama 20 saat, kemudian rehat 10 saat.
Buat senaman No. 3, selama 20 saat, kemudian rehat 10 saat.
Buat senaman No. 4, selama 20 saat, kemudian rehat 10 saat.

Dan ulang kembali senaman ini sebanyak 8 kali. 

Sumber : Breaking Muscle

Kelemahan  Senaman Tabata

Mungkin tidak sesuai untuk mereka yang baru ingin bermula untuk bersenam kerana ia terlalu intensif untuk sesetengah orang.

Risiko kecederaan dan ganguan pernafasan juga tinggi. Sekiranya anda ingin cuba, bermula dengan perlahan.

Banyak apps untuk telefon pintar untuk anda muat turun bagi memudahkan senaman tabata anda.

4. Senaman 7 Minit


Senaman7 minit  adalah berdasarkan HICT (latihan litar intensiti tinggi),  terbukti menjadi "paling selamat, paling berkesan dan paling mudah." 

Ia juga mampu meningkatkan kecergasan otot dan aerobik, dan membuat anda lebih sihat.

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus
Ia terdiri daripada 12 jenis senaman yang perlu dilakukan untuk 30 saat, dengan 10 rehat kedua antara setiap senaman. Dan anda hanya perlu ada 7 minit ,sebuah kerusi dan dinding.

Sekiranya anda tiada itu, mungkin ada sesuatu yang pelik tentang rumah anda.

Lebih kurang seperti senaman tabata cuma 7-Minute Workout ini fokus kepada otot-otot penting dalam kehidupan harian kita.

Pengalaman saya dengan 7 Minute Workout :

Saya pernah lakukan senaman ini selama sebulan lebih. Terdapat perubahan yang agak ketara juga pada bentuk tubuh badan saya. Agak mengiurkan. Tapi akibat pemakanan yang tidak terjaga dan aktiviti melancong membuatkan saya tidak berjaya untuk konsisten dengan senaman ini.

Jika kita perhatikan bertul-betul, ia bukanlah 7 minit tepat. Termasuk rehat lebih kurang 8 minit lebih dah.

Ianya juga direkomenkan untuk lakukan 2 3 kali. Bermaksud bukan 7 minit malah ianya cuma nama/branding 7 Minit workout.

Tapi ia sangat berbaloi untuk dicuba.

Antara paling susah (bagi saya) dalam senaman 7 minit ini ialah wall-sit. right-side/left-side plank. Walaupun hanya 30 saat, tapi sangat tersiksa. Senaman selain dari itu, budak kecik pun dapat buat. Ok gurau.

Selain ni banyak senaman lain juga boleh dilakukan di dalam rumah seperti senamrobik, yoga, zumba, poco-poco, jamilah dan macam-macam lagi.

Senarai ini adalah senaman terbaik dan sesuai di rumah yang saya sendiri pernah buat.

Mana satu senaman yang anda bersedia untuk buat?

Sekiranya anda ingin buat salah satu dari senaman ini, taip "Saya bersedia dan bermotivasi untuk bersenam" di ruangan komen :D

Pastikan apa yang anda ingin capai, itu berjaya anda lakukan.

Buktikan pada diri sendiri yang anda mampu buat, anda mampu berjaya. Saya harapkan yang terbaik untuk anda :)

senaman di rumah, cara turunkan berat badan, cara kurus

Senaman Efektif Untuk Kuruskan Badan ?

senaman untuk kuruskan badan

Apakah senaman yang terbaik untuk kuruskan badan?

Setiap orang mempunyai tujuan masing-masing apabila bersenam. Ada yang bersenam untuk kesihatan dan ada juga untuk menguruskan badan yang sudah sedia gempal.

Pernahkah anda dengar kata-kata motivasi seperti,
Yang penting jujur pada sendiri. Bersandiwara hanyalah akan melelahkan dirimu. Jadilah diri sendiri dan berbahagia la dengannya.
Manusia senantiasa menilai anda. Walau siapa pun anda hari ini jadilah diri anda sendiri. Lihatlah siapa yang boleh menerima anda.
Kata-kata ni suatu masa dulu memberi semangat saya untuk tidak bersenam. Sebab saya jujur yang saya malas bersenam dan lebih bahagia berbadan gempal,

Tapi apabila saya cuba jadi diri sendiri saya (yang gempal), saya cepat penat. Buat kerja sikit dah nak tidur. Saya tidak produktif.

Dan saya bertanya kepada diri saya sendiri, adakah ini diri saya sendiri? Adakah ini balasan saya untuk menjadi seorang yang jujur?

Suatu hari saya terbaca satu lagi kata motivasi,
Janganlah hanya menjadi diri sendiri. Jadilah diri sendiri yang lebih baik.
Saya bercelaru. Kata motivasi yang mana perlu saya ikut ? Nampaknya kata-kata motivasi ni tak boleh pakai ikut 100%

Adakah gemuk itu tidak baik atau tidak comel? Comel. Antara diabetis dan masalah jantung, mungkin anda sendiri akan memilih untuk sihat kan?

Oleh itu saya tanamkan semangat untuk jadi menjadi diri saya yang lebih baik.

PENAFIAN : Blog Post ni bukanlah untuk menghina atau merendahkan mereka yang gemuk sebab saya sendiri pun berbadan gempal.

Cuma untuk memberitahu bahawa kita ada pilihan. Terpulang pilihan apa yang kita mahu pilih asalkan membawa kebaikan kepada diri sendiri dan orang lain.

Peringatan untuk diri sendiri juga.

Kembali kepada topik asal. Adakah hanya dengan senaman saja kita boleh kuruskan badan?

Senaman dengan pemakanan yang terkawal merupakan cara paling berkesan untuk kuruskan badan. Kalau bersenam 8 jam tapi makan 10 jam, rasanya tak kurus la gayanya.

Sumber : Authority Nutrition

Apakah senaman yang terbaik untuk kuruskan badan?

Senaman kardio


Senaman kardio sekiranya anda belum tahu, ialah senaman yang meningkatkan kelajuan degupan jantung dan penafasan.

Senaman kardio menggunakan pergerakan otot besar jangka masa yang panjang masa mengekalkan kadar jantung anda kepada sekurang-kurangnya 50% daripada tahap maksimum

Sumber : Health Status

Jenis-jenis senaman kardio


Berjogging


Jogging adalah salah satu bentuk senaman aerobik tertua dan paling popular . Terdapat banyak manfaat kesihatan jogging yang menjadi penyebab ia kekal begitu popular.

Sekiranya anda belum pernah bejogging sebelum ini, bermula dengan perlahan. Jangan kecewa sekiranya anda tidak dapat berjogging sejauh 100 km pada pertama kali mencuba.

Saya sendiri kepenatan dan berasa kejang kaki setelah berlari selama 1 minit pada hari saya pertama.

Gunakan pakaian yang betul serta kasut yang sesuai bagi mengekalkan keselesaan dan mengelakkan kecederaan.

Berjogging tempat yang selamat dan betul. Lebih baik tempat yang terang. Bagi yang perempuan, pastikan pakaian yang tidak menaikkan nafsu dan kalau boleh mempunyai teman untuk bersenam.

Ambil langkah berjaga-jaga semasa berjogging. Bayangkan sekiranya ada orang ini lakukan jenayah kepada anda, dapat tak anda larikan diri dengan badan gempal itu?

Berbasikal


Berbasikal adalah salah satu cara yang paling mudah untuk jadikan ia senaman sebagai rutin harian. Ia juga: menjimatkan wang sebagai satu bentuk pengangkutan dan  membantu alam sekitar.

Walaunpun berbasikal merupakan senaman impak rendah tetapi ia masih membantu anda menjadi sihat dan kurangkan lemak.

Cara terbaik untuk membina kecergasan kardiovaskular anda pada basikal adalah untuk menunggang untuk sekurang-kurangnya 150 minit setiap minggu. 

Sebagai contoh, anda boleh berbasikal ke pada waktu pagi atau petang, lakukan aktiviti berbasikal yang pendek pada hari berkerja dan waktu yang lebih panjang pada hari minggu.

Sumber : Men's Health

Purata kalori yang terbakar dengan berbasikal lebih rendah daripada berjogging. Tapi sekurangnya anda duduk semasa bersenam dengan basikal.

Sebelum melakukan aktiviti berbasikal ni, pastikan anda mempunyai basikal.

Berenang

senaman kuruskan badan dengan cepat

Semua orang tahu bahawa berenang adalah salah satu cara yang baik untuk membakar kalori, tetapi ramai yang tidak menyedari ia boleh hanya sangat berkesan setanding dengan senaman cardio yang ekstrim.

Banyak kelebihan yang anda dapat dengan berenang, antaranya ialah full body workout (senaman badan penuh).

Berenang tidak kira la anda dengan renang kuak lentang, kuak kupu-kupu, rama-rama, katak-katak, anda dapat seluruh tubuh anda bergerak untuk itu.

Berenang secara kosisten dapat menghilangkan stress, mengurangkan kebimbangan dan kemurungan, dan meningkatkan kualiti tidur anda.

Malu sebab tak pandai berenang? Boleh baca cara mudah belajar berenang.

Sumber : swimming.org

Selain itu, anda tidak perlu bimbang tentang peluh anda sebab belum pernah saya nampak perenang biasa mahupun atlet olimpik yang berpeluh semasa berenang.

Lompat tali


Lompat tali atau dalam bahasa Inggeris, skippping, adalah cara terbaik dan mudah bagi orang-orang yang malas untuk membakar lemak dan kuruskan badan.

Apa yang anda perlukan hanya tali skipping dalam harga RM 5.00. Paling murah pernah saya beli ialah RM 2.50 tapi ianya terlalu ringan sampai tak sempat nak lompat.

Ia mungkin hanya tali tapi dengan satu alat ini anda, mampu menjadikan diri anda sihat. senaman lompat tali membakar lebih banyak kalori berbanding dengan berjalan.

Menurut British Rope Skipping Association, 10 minit skipping boleh mempunyai manfaat kesihatan yang sama seperti berlari 45 minit.

Sumber : Cosmopolitan

Selain itu, anda tidak perlu keluar rumah kerana ianya boleh dilakukan di mana-mana tempat. Hujan lebat pun tak boleh menghalang anda daripada bersenam, cuma diri anda sendiri yang menghalangnya.

senaman untuk kuruskan badan, cepat dan berkesan

Apa senaman yang anda biasa lakukan pada waktu lapang anda? Orang yang baru kahwin dilarang jawab.

Cara Mudah Detoks Tubuh Badan Anda

cara detoks, kuruskan badan cepat

Apa itu detoks/detox?


Detoks merupakan proses membuang sisa-sisa kotor atau toksin melalui organ utama seperti kulit, hati, ginjal dan saluran pencernaan. Kelakuan seperti bernafas, berpeluh dan membuang air kecil dan besar merupakan aktiviti-aktiviti yang lazim untuk membuang sisa-sisa toksin ni.

Toksin terkumpul dalam badan dan tidak dikeluarkan akan membahayakan kesihatan tubuh badan dalam jangka panjang.

Sumber : Linked

Oleh itu penting bagi kita mengetahui cara-cara untuk detoks tubuh kita.

Cara Mudah Detoks Tubuh Badan



Hirup Udara Segar



cara detoks, kuruskan badan cepat
Source imgur.com

Persekitaran yang sihat akan mempengaruhi kesihatan kita. Kadangkala kita tidak dapat mengawal sepenuhnya kualiti udara di sekeliling.

Asap rokok, habuk, pasir dan wangian yang tidak sesuai berkemungkinan boleh membuatkan udara persekitaran dalam rumah anda lebih bahaya daripada di luar.

Cara terbaik adalah memastikan udara segar dan bebas dari toksin. Antara cara yang mudah ialah dengan menanam tumbuh-tumbuhan di halaman rumah anda.

Makanan Organik


Salah satu cara untuk mengalakkan proses detoks tubuh badan anda ialah dengan memilih makanan yang betul. Elakkan memakan makanan segera dan ringan selalu dan dalam kuantiti yang banyak.

Kita sememangnya tahu dalam suasana yang sibuk dan cepat, kita biasanya akan memilih makanan segera kerana ianya mudah dan cepat.

Dan kadangkala benda yang senang dan cepat tu boleh memudaratkan anda pada usia lanjut anda.

Oleh itu, pilih makanan yang betul dengan kuantiti yang betul. Banyakkan makan sayur-sayuran kerana sayur-sayuran mempunyai mikro-nutrien yang tinggi dan kaya dengan serat (fibre). Ia boleh melambatkan perasaan lapar anda.

Makanan segera kurang nutrien yang diperlukan oleh badan. Oleh itu, tubuh anda kerap berasa lapar sebagai signal bahawa ia perlukan nutrien yang betul. Tapi semakin banyak pula anda bedal McD

Kurangkan Gula 


Makanan dan minuman manis memang sedap. Setiap kali kita rasa makanan manis ni, lebih banyak kita nak makan. Tapi semanis-manis makanan yang pernah saya makan, lebih manis muka awak di mata saya. Cia cia cia.

Kenapa kita rasa nak makan saja lepas makan makanan yang manis? Kerana kandungan gula yang banyak boleh membuat anda craving (mengidam?).  

Oleh itu, banyak syarikat, mengambil kesempatan untuk meletakkan kandungan gula yang tinggi dalam produk makanan dan minuman agar orang ramai membeli produk mereka untuk menghilangkan nafsu craving mereka.

Pengambilan gula yang banyak boleh membuatkan tubuh badan cepat penat, membawa kepada penyakit diabetis, kanser dan obesiti.

Minum Air



cara detoks, kuruskan badan cepat
Source : ufc.com

Air merupakan satu cara terbaik untuk detoks tubuh badan anda. Antara fungsi asas tubuh badan memerlukan air seperti menghasilan liur, peluh dan membuang sisa kotoran.

Banyakkan minum air dan bukanlah air kopi atau minuman ringan. Minum air kosong memang membosankan. Anda boleh cuba tambah viariasi seperti meletakkan lemon atau ketulan nanas.

Minum air putih dalam kuantiti lapan gelas setiap hari akan melancarkan sistem pencernaan. Ia dapat menghindarkan dari mendapat sembelit malah pembakaran kalori juga akan berjalan dengan efisien.

Bersenam


cara detoks, kuruskan badan cepat
Source : genius.com

Ramai orang tahu bersenam itu banyak kebaikannya. Tapi tak semua orang suka bersenam. Bersenam dapat membantu tubuh badan mengeluarkan toksin melalui peluh. 

Ianya juga membantu melancarkan pengaliran darah, meningkatkan penghadaman, melincirkan sendi dan menguatkan tubuh.

Selain itu, bersenam dapat mengurangkan stress, Stress boleh menyebabkan kesihatan anda terganggu. Oleh itu, kurangkan kontroversi. Tingkatkan prestasi.

Antara senaman yang saya rekomenkan kepada anda ialah Tabata atau 7-Minute Workout kerana ia cepat dan senang untuk orang malas seperti anda.. dan  juga saya.

Baca Juga : Cara Ekstrim Kuruskan Badan Dalam Seminggu

cara detoks, kuruskan badan cepat

Cara Ekstrim Untuk Kuruskan Badan Dalam 1 Minggu

kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam

Kenapa nak kurus? 

Setiap orang ada sebab mereka untuk kuruskan badan. Saya pun ada sebab yang tersendiri juga. 

Macam-macam cara dah buat tapi tak pandai kurus-kurus. 

Kadang-kadang cemburu tengok orang lain makan banyak tapi tetap tak pandai gemuk.

Oleh itu, dengan perasaan yang cemburu, saya kongsikan cara ekstrim yang pernah saya cuba untuk kuruskan badan dalam masa seminggu.


Cara Pertama : Military diet


Diet ini membenarkan anda memakan aiskrim dalam masa yang sama dapat mengurangkan 10 lbs (4.53 kg) hanya seminggu. Biar betul?

Sekiranya anda ingin kuruskan badan dengan cepat, mungkin diet ini sesuai dengan anda. 

Antara sebab diet ini popular ialah kerana ianya mudah dan cepat. Selepas tiga hari, 4 hari kemudiannya anda boleh makan makanan yang anda suka cuma kena hadkan dalam 1100-1400 kalori sehari. 

Penyediaan makanan untuk diet juga ringkas dan boleh didapati mana-mana supermarket. Pada permulaan, memang anda akan berasa lapar dan keinginan untuk makan bercelaru, anda perlu bertahan hanya untuk tiga hari.

Untuk mengurangkan rasa lapar, minum air sepanjang hari sebanyak 1-2 liter.

Boleh kuruskan badan dengan guna cara ini tanpa bersenam. Jika nak buat senaman juga, buat senaman yang ringan.
kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam

Elakkan senaman berat seperti berlari marathon dan angkat benda-benda terlalu berat kerana kalori makanan dari diet ini akan membuatkan anda tidak bermaya.

Ini merupakan pelan makanan untuk Military Diet


 kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam
Image : HiddenDirk

Hari pertama


Sarapan
➸ Separuh Grapefuit atau Oren
➸ Sepotong roti bakar
➸ 2 sudu Mentega Kacang
➸ Secawan kopi atau teh

Makan tengahari
➸ Sparuh dari tin tuna atau kacang almond
➸ Sepotong roti bakar
➸ Secawan kopi atau teh

Makan Malam
➸ Secawan sayur kacang atau bayam atau apa-apa jenis sayur
➸ Separuh pisang
➸ Sebiji buah epal 
➸ 85 gram ayam rebus atau kacang atau cendawan
➸ Secawan aiskirm vanilla

Hari kedua


Sarapan
➸ Sebiji telur (lebih bagus kalau rebus)
➸ Sepotong roti bakar
➸ Separuh pisang

Makan Tengahari
➸ Telur rebus
➸ 5 keping biskut Crackers atau oat
➸ Secawan kecil Cheddar Cheese atau Yogurt

Makan Malam 
➸ Separuh lobak
➸ 2 batang sosej
➸ Secawan sayur Brokoli
➸ Separuh pisang
➸ Setengah cawan Aiskrim Vanilla atau Yogurt

Hari Ketiga


Sarapan
➸ 5 keping bsikut Crackers atau oat
➸ Sekeping Cheese atau sebiji telur rebus
➸ Sebiji epal

Makan tengahari
➸ Sekeping roti
➸ Telur (disediakan mengikut kegemaran anda)

Makan malam
➸ Setin kecil tuna atau kacang almon atau Cheese
➸ Separuh pisang
➸ Secawan aiskrim Vanilla atau yogurt

Untuk 4 hari seterusnya, anda boleh makan sesesuka hati tapi kena limitkan kalori pemakanan dalam 1100-1400 kalori sehari. 

Sumber : DailyBurn,  WebMd

Ada antara makanan dalam diet diatas saya ubah mengikut kesesuaian dan yang mudah didapati di kedai-kedai berdekatan.

Pengalaman saya mencuba Military diet

Saya pernah buat diet ni secara suka-suka pada waktu dulu. Sayangnya saya tak rekod berat dan proses semasa diet ini tersebut. 

Pada hari pertama diet ni, badan agak lemah, dengan adanya secawan kopi sewaktu sarapan, dapat memberi tenaga sehingga makan malam.

Pada sebelah malam, nafsu makan  membuak-buak. Tapi ada aiskrim untuk makan malam dan segala craving dapat dikurangkan. Cuma kena tahan tak ambil aiskrim lebih dari 2 cawan.

Selepas tiga hari, tersangat susah untuk menahan keinginan untuk makan. Kena disiplin. Akhirnya saya tewas apabila kawan-kawan saya makan makanan yang banyak. 

Terpaksa join sekali.

Cara Kedua : Kuruskan badan dalam 1 minggu


Cara ekstrim yan kedua ini saya panggil diet gila. Saya jumpa diet ni di google beberapa bulan atau setahun yang lalu. Bila cari balik tak jumpa.

Kenapa saya kata diet ni gila? Dalam selang beberapa hari, diet ni tak perlu makan apa-apa cuma minum air 1-2 liter atau lebih dalam sehari.

kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam
Image : Food.ndtv

Hari pertama


➸ 1-2 liter susu. Apa-apa jenis susu. (lebih baik rendah lemak)
➸ 2 biji telur rebus atau 2 biji pisang.

Hari kedua


➸ 1-2 liter air. Atau secukupnya.

Dan selang-seli. Selama seminggu.

Pengalaman saya cuba diet ni

Saya cuba diet ni sebab terdesak nak kurus. Haha. Semasa saya praktikal, saya sangat bersyukur sebab staff tempat praktikal saya sangat baik hati kerana hampir setiap hari belanja nasi ayam penyet dan kuih-muih.

Seminggu sebelum semester baru bermula, baru saya sedar saiz badan saya naik mendadak. Kerana tak mahu diketawakan dan diejek kawan-kawan saya, saya buat diet ini dengan diselitkan senaman ringan.

Hasil? Cepat dan berkesan. Berapa berat saya kurang? Jujurnya, saya tak ingat. Saya agak ada dalam 5 KG hingga 7 KG. 10 KG rasanya tak mungkin.
Ramai kawan saya puji bila nampak badan saya. Dan ramai yang nak minta id Wechat saya. Tapi..
Ada tapi.. Saya dapat rasakan metabolisma saya menurun. Keupayaan membakar lemak saya menurun. Walaupun saya ambil makanan dalam kuantiti yang sikit, badan saya cepat naik berat badan. Ianya cepat kurus tapi bertahan hanya untuk beberapa minggu saja.

Oleh itu saya tidak galakkan anda guna diet ni untuk kuruskan badan sebab kurusnya hanya sementara.. Kalau nak guna juga, terpulang kepada anda.

Jika anda betul-betul nak kurangkan berat badan dengan serius, boleh cuba yang ini : Pelan Mudah & Teknik Cepat Bakar Lemak


Kurangkan berat badan dengan air lemon?


 kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam
Image : Liputan6

Kelebihan air lemon ialah dapat detoksisfikasi atau membersihkan sistem tubuh. Hal ini kerana lemon mempunyai acid citric yang membantu pengeluaran jus pencernaan dan proses pencernaan. 

Air lemon menambah elemen dinamik untuk pembersihan usus. Ia boleh membantu usus dalam penghapusan toksin, dan ia boleh membantu mengurangkan gas dan perut kembung.


Caranya ialah dengan meminum perahan lemon bercampur dengan air suam setiap pagi. Pastikan air perahan lemon anda tidak terlalu masam. Boleh tambah dengan daun mint untuk kurangkan masam atau pun lebihkan air.

Kenapa diet air lemon popular? Mengurangkan berat badan dengan meminum air lemon adalah cara yang biasa dibuat oleh artis barat seperti Gwyneth Paltrow.

Bagaimana air lemon boleh buat anda kurus?


Sebenarnya meminum air lemon tidak menurunkan berat badan secara langsung. Cuma jika anda biasa minum minuman bergas atau manis dan mengantikan minuman manis tersebut dengan air lemon, badan anda akan lebih terhidrasi.

Dengan itu metabolisma badan anda meningkat dan membakar lemak dengan cepat. Selain itu, seperti saya nyatakan tadi, air lemon juga dapat mengurangkan toksin dan elakkan perut kembung

Sumber : Women's Health

Mana satu cara menguruskan badan yang anda pernah cuba? 

Selamat Tinggal H12-Media...

kelebihan H12-media, cpm, payment

Apa tu H12 Media?


H12-Media merupakan salah satu syarikat periklanan yang menawarkan peluang kepada pemilik website dan blog untuk menjana wang online. Ia dilancarkan pada 2002 dan berpusat di Turki. 

Memandangkan ada sebilangan website yang tidak diluluskan oleh Adsense, H12 Media merupakan antara alternatif terbaik untuk mereka yang baru meletakkan iklan walaupun dengan trafik/view yang kurang.

H12 Media Review


Menariknya, syarat untuk memohon H12 Media sangat mudah. Trafik yang sikit pun boleh mohon dengan cepat dan senang. 

Jenis iklan yang ditawarkan pada mulanya ialah banner dengan Cost Per Mile (CPM) dan Cost Per Click (CPC). Ini bermaksud mereka membayar dengan pemilik blog samaada dengan Impression dan/atau click berdasarkan pilihan kita.

Mereka sekarang menambah jenis iklan seperti Pop-Up dan juga video.

Bukti pembayaran


Kelebihan H12-Media tidak dinafikan apabila memberi pembayaran secara cepat. Kadangkala tak sampai 2 hari payment sudah muncul dalam akaun. Cuma kalau nak cepat kena bayar fee (yuran) 10%.

h12 media payment, review, cpm
Bukti Pembayaran H12-Media

Pembayaran pertama dari H12 Media : 67.36 USD
Kedua : 42.48  (-10%) = 38.23 USD

Lumayan kan? Bukan dalam Ringgit Malaysia tapi dalam US Dollar.

Kalau lumayan, kenapa kata Selamat Tinggal H12-Media?

Baru-baru ni blog saya, trafik menurun secara mendadak. Sudah tentu la pendapatan dari H12 Media saya juga menurun kan. Adakah salah H12 Media membuat kan trafik blog menurun?

Tidak.

Boleh terima lagi kalau pembayaran dari H12-Media menurun kerana trafik menurun. Tapi ianya bukan saja menurun tapi kosong. (0)

H12-Media Menipu? H12 Media Scam?


Setelah mengkaji beberapa blog dan forum seperti Digital Forum, ternyata syarikat mereka memberi misinformation (maklumat salah) tentang jenis pengiklanan yang mereka tawarkan.

H12-media payment, review
CPM atau CPC

Mereka mengatakan bahawa syarikat mereka menawarkan iklan jenis CPM. Akan tetapi sebenarnya mereka menawarkan iklan jenis CPC.

Oh . Mungkin tiada masalah untuk itu. Dengan meletakkan banner di tempat yang betul, pelawat blog pasti akan klik mana-mana banner.

Jangkaan yang salah. Tengok Screen shot di bawah :

Payment, review, CPM
Telur

Impression lebih  1000. (Kalau ikutkan iklan CPM, sepatutnya saya dibayar). Malah dalam report ada juga dikatakan Paid Impression. 

Kalau tengok klik, memang sikit. Tapi mereka tidak membayar untuk Impression + click terkumpul.

Untuk 9864 Paid Impressions, dan 18 clicks dan saya dapat 0.00 USD revenue.

Mungkin mereka staff mereka masih bercuti. Mungkin inilah masanya untuk saya meninggalkan H12 Media.

Apa langkah yang saya ambil ?


Sekiranya anda ingin mencuba beriklan dengan H12 Media, apa salahnya. Saya cuba bersangka baik. Mungkin saya akan kembali mengunakan H12-Media jika mereka memperbaiki sistem mereka semula.

Pada masa ini saya letakkan cuba beralih kepada iklan PopAds.

Setelah mencuba menggunakan Popads, saya sangat berpuas hati. Walaupun website mereka sangat simple, ternyata boleh juga saya menjana wang online semula. 

H12-media review 

Sangat mengejutkan. Rate untuk PopAds berubah-ubah mengikut bidder dan rate paling tinggi pernah saya dapat ialah sebanyak 6.60 USD per Mile! Maksudnya untuk 1000 Impression saya dapat 6.60 USD, kalau 10,00 Impression?

Kalau nak daftar dengan PopAds  boleh baca Cara daftar PopAds

Kelebihan PopAds 

  1. Blog tidak sesak dengan banner sebab PopAds cuma menawarkan iklan jenis Pop-Up dan Pop-Under (boleh pilih mengikut kesesuaian sendiri).
  2. Viewer-Friendly. Berbanding dengan sebelum ni. PopAds boleh diset dengan mudah. Contoh, anda boleh setkan berapa kali iklan tu untuk ditayangkan kepada 1 pelawat dan berapa saat iklan tu muncul selepas pelawat masuk ke blog.
  3. Flexible. Biasanya banner iklan tidak muncul sebab tiada advertiser bid untuk iklan. PopAds mempunyai penyeselaiannya dengan memunculkan iklan dari syarikat iklan lain (atas pilihan kita) sebagai banner. Dengan itu, kita dapat keuntungan walaupun iklan dari PopAds tidak muncul.
  4. Rate CPM yang tinggi. Walaupun rate berubah-ubah mingikut advertiser tapi rate yang ditawarkan tinggi maintain. Mencecah 6.60 USD per Mile dan paling rendah sepanjang saya mengunakannya ialah 2.20 USD per Mile. 
  5. Anda juga bebas untuk memilih rate anda. Paling minimum ialah 0.001 USD. Anda boleh pilih rate yang lebih tinggi tapi iklan akan muncul dengan sikit dan menjejaskan income anda.
Kalau anda nak cuba rasa kelebihan-kelebihan ni, boleh la mendaftar di PopAds dan kena pastikan traffik anda 1200 ke atas setiap hari. Baru earning masyuk

Anda boleh juga letakkan iklan lain seperti PopCash atau mana-mana syarikat pengiklanan yang lain.

Selain dari PopCash dan PopAds, apakah syarikat pengiklanan lain yang menawarkan peluang menjana duit secara online untuk blogger yang baru ingin bermula?

UPDATE : Sekarang H12 Media punya earning dah kembali. Mungkin sebab ramai dah komplen. Saya akan bagi H12-Media peluang sekali lagi dan kita tengok earning dia macamana nanti :)